NZDM KINO
POSLÁNÍ
NZDM KINO je určeno dětem a mladým lidem ve věku 9–26 let v Novém Městě pod Smrkem a v regionu Frýdlantsko a kteří se ocitají v obtížné životní situaci. Poskytujeme informace, podporu v oblasti vztahů, vzdělání, zaměstnání a dalších oblastech, pomoc, prostor a asistenci při realizaci nápadů a příležitost ke zdravému trávení volného času. Vedeme je k samostatnosti a pozitivnímu a smysluplnému životnímu stylu.
Když tě něco trápí, rádi ti pomůžeme!
I pro tebe tu máme spoustu her, pinčes, šipky, stolní fotbal a hokej, hudební nástroje.
Nudíš se? Nepoflakuj se a klíďo přijď, jsme tu pro tebe.
Obrátit se na nás můžeš i se školou, kvůli doučování.
Cíle
Cílem služby je vytvářet podmínky a nabízet mladým lidem prostor pro využití pomoci a podpory při zvládání obtížných situacích v jejich životě, zapojení do skupiny vrstevníků, uskutečnění a rozvoj jejich nápadů a získání nových informací a dovedností.
Principy
Nízkoprahovost - anonymní poskytování služby (klient služby není sdělovat pracovníkům žádné osobní údaje s výjimkou fakultativních aktivit služby, tj. výpůjčky, pobyty a výlety), jakékoli informace o klientovi jsou evidovány s jeho vědomím, (do své dokumentace může klient nahlédnout), anonymita je dobrovolná
Bezplatnost služby (klient přispívá pouze v případě navazujících aktivit - výlety, sportovní turnaje atd.)
Místní a časová dostupnost služby (vhodné označení služby, propagace služby vhodnou formou, přizpůsobení otevírací doby cílové skupině, dostupné umístění služby pro klienty)
Služba je dobrovolná (pravidelná docházka není podmínkou, v rámci provozních hodin může klient kdykoliv přijít a odejít, nemusí se zapojovat do aktivit a činností)
Individuální přístup ke klientům
Podpora klienta, aby dokázal samostatně zvládat životní situace a byl zodpovědný za svoje jednání.
Otevírací doba:
Pondělí: od 1 do 5 hodin - Individuální poradenství a Streetwork + Facebook
Domluvíme si schůzku nebo se potkáme venku nebo si napíšeme
Úterý: od 1 do 2:30 - Klub pro mladší klienty
od 2:30 do 4 hodin - Klub pro starší klienty
od 4 do 6 hodin - Tancování + Streetwork + Individuální setkání
Středa: od 1 do 3 hodin - Klub pro mladší klienty
od 3 do 5 hodin - Klub pro starší klienty
Čtvrtek: od 1 do 2:30 hodin - Klub pro mladší klienty
od 2:30 do 4 hodin - Klub pro starší klienty
od 4 do 6 hodin - Tancování + Streetwork + Individuální setkání
Pátek: od 1 do 3 hodin - Klub pro mladší klienty
od 3 do 5 hodin - Klub pro starší klienty
Cílová skupina:
Děti a mládež ve věku od 9 do 26 let ohrožené společensky nežádoucími jevy.
Osoby žijící v sociálně vyloučených komunitách.
Osoby, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy.
Rozdělení klubu:
Klub je rozdělen na dvě části. Pro mladší a starší klienty. Mladší klienti jsou ve věku 9 - 12 let a starší klienti ve věku 13 - 26 let. Samozřejmě, že rozdělení klientů vždy posuzujeme podle individuálních potřeb klienta.
Kontakty
Ředitel organizace:
Jaroslav Froněk - jaroslav.fronek@majak-nmps.cz,
telefon: 731 530 026
Vedoucí klubu:
Barbora Bárová – barbora.barova@majak-nmps.cz,
Pracovníci klubu:
Ludvík Bára – ludvik.bara@majak-nmps.cz
Lucie Banyáková - lucie.banyakova@majak-nmps.cz,
Poskytované sociální služby
Základní nabídka služeb podle zákona 108/2006Sb. o sociálních službách podle §62 podle odstavce 1
a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
c) sociálně terapeutické činnosti,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Základní nabídka dle vyhlášky č. 505/2006 Sb. §27, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách
Základní činnosti při poskytování sociálních služeb v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
1. zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity,
2. pracovně výchovná činnost s dětmi,
3. nácvik a upevňování motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností,
4. zajištění podmínek pro přiměřené vzdělávání,
Doučování
Pracovník - Individuální doučování s klientem, vyžaduje jeho plnou spolupráci (příprava materiálů, donést si sešit, jasně vymezit učivo, dostavit se na sjednaný termín a čas).
Klient - Nezvládáš učivo ve škole, nebo tě čekají opravné zkoušky a nebo si jen nevíš rady s konkrétním úkolem do školy? Rádi ti poradíme jak se učit, kde najít informace a nebo ti vysvětlíme to, čemu nerozumíš.
Realizace vlastních aktivit
Pracovník - Podpora klienta v realizaci jeho vlastní aktivity (turnaj, tanec, hudební skupina, výstava…). Rozvojová sociální intervence, s cílem posílit klientovy organizační schopnosti, jeho aktivní účast a schopnost dosahovat jeho stanovených cílů. Podpora sebedůvěry a pozitivního sebehodnocení klienta. Poskytování průběžné zpětné vazby.
Klient - Chceš uspořádat turnaj ve fotbálku nebo výstavu svých fotek a nemáš na pronájem tělocvičny či galerie? Nabízíme ti prostory, vybavení KINA a třeba i pomocnou ruku.
Poskytnutí prostoru
Pracovník - Poskytnutí prostoru pro "obtížné" klienty (delší doba adaptace na prostředí klubu, pracovníky a vrstevnickou komunitu), klient načítá a testuje bezpečné prostředí a procesy na klubové scéně. Dále pomocný výkon pro zápis velmi krátké návštěvy klienta v NZDM, kdy mu po dobu jeho pobytu nebyla poskytnuta žádná jiná služba.
Klient - Klub je otevřený podle otvírací doby (dveře klubu/na webu), můžeš přijít využít naše prostory a vybavení, strávit v klubu čas se svými kamarády. Otevírací dobu klubu najdeš také u vstupu.
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
aktivity umožňující lepší orientaci ve vztazích odehrávajících se ve společenském prostředí,
Účast na akci
Pracovník - Zapojení klienta do aktivit a akcí přesahující klubovou scénu s cílem posilovat a integrovat klienty do běžného společenského prostředí
Klient - Čas od času budeme pořádat páteční nebo pobytové akce. Můžeš se přidat.
c) sociálně terapeutické činnosti:
socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob,
Práce se skupinou
Pracovník – Pracovníky organizovaná, strukturovaná aktivita na vybrané téma, preventivní skupinový program nebo skupinové rozvojové hry.
Klient - Sem tam máme pro vás připravený v klubu program na téma nebo zajímavého hosta. Možná řešíš nějaký problém a bude příjemné zjistit, že nejsi sám, společně ve skupině tvých vrstevníků můžeme vymyslet řešení (projekt Děti na rozcestí, Kampaň proti kouření atd.).
Individuální plánování
Pracovník - Rozhovor pracovníka s klientem, hledání jednotlivých kroků k naplnění zakázky klienta, časový plán, dílčí cíle. Podpora klientovi zodpovědnosti v řešení jeho situace, poskytování zpětné vazby, oceňování dílčích úspěchů, podpora sebedůvěry. Ze strany pracovníka analýza rizik, společně s klientem hledání možných alternativních cest k dosažení cílů (naplnění potřeb). Při revizi poskytování služby hodnocení změny situace, případného rozvoje, poskytnutí zpětné vazby.
Klient - Když už víme, kde je problém, můžeme společně naplánovat cestu a společně jít krok za krokem k jeho vyřešení.
Sociální poradenství
Pracovník - Nejčastěji strukturovaný rozhovor pracovníka s klientem zaměřený na analýzu konkrétní klientovy problémové situace a jeho potřeb, hledání různých možností řešení problémů, poskytování zpětné vazby klientovi. Obvykle trvá delší dobu a často je realizováno mimo prostor klubu (kontaktní místnost).
Klient - Pokud je něco, s čím si nevíš rady, rádi si s tebou o tom promluvíme a pomůžeme ti najít to nejlepší řešení.
Situační intervence
Pracovník - Intervence pracovníka do vzniklé situace nejčastěji mezi klienty na klubu s cílem vytěžit její výchovný a rozvíjející potenciál. Situační intervence se uplatňuje např. při konfliktech mezi klienty, porušení pravidel NZDM a následné udělení sankce.
Klient - Můžeme ti pomoci najít východisko ze situace, ve které jsi právě teď.
Krizová intervence
Pracovník - Služba spočívá v intervenci krizového stavu klienta/zájemce s cílem snížit krizovou vlnu, redukovat napětí a stres, poskytnout bezpečný prostor a otevřít další možnosti řešení vzniklé situace.
Klient - Jsme tady pro tebe, vyslechneme tě a rádi ti pomůžeme najít řešení i ve chvílích, kdy máš pocit, že žádné řešení není a tvůj svět se obrátil vzhůru nohama.
Kontakt
Pracovník - Kontaktní práce buduje bezpečný a důvěrný profesionální vztah mezi klientem a pracovníkem, umožňuje průběžně aktualizovat a udržovat klienta v proaktviním zapojení do řešení jeho situace. Poskytuje klientovi ujištění, pracovníkovi aktuální zpětnou vazbu o vývoji klientovi situace. Při kontaktu pracovník dále průběžně mapuje nové potřeby klienta a identifikuje zakázky typu "tady a teď".
Klient - Když přijdeš do klubu, můžeme spolu mluvit i o maličkostech, které řešíš a nebo si spolu zahrát třeba fotbálek a více se poznat.
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí,
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob.
Přeposlání
Pracovník - Vyhledání poskytovatele - odborné služby, kterou NZDM neposkytuje. Ověření, že nabízené služby odpovídají potřebám klienta a zajištění kontaktu na tuto službu.
Klient - Potřebuješ pomoc, kterou ti nemůžeme dát? Najdeme organizaci, která to umí.
Doprovázení, jednání s institucí
Pracovník - Osobní doprovod klienta do instituce či k jinému poskytovateli, jeho podpora při uplatňování jeho zájmů. Jednání s institucí (nejčastěji se školou) při řešení klientovy zakázky dle stanoveného IP.
Klient - Nevíš si rady s jednáním třeba na úřadě nebo ve škole? Můžeme tam jít spolu.
Informační servis
Pracovník - Poskytnutí ověřených informací klientovi, které nemá nebo si je potřebuje ujasnit, s cílem řešit jeho situaci. Nejčastěji se poskytují informace ohledně procesu jednání s úřady, poskytování osobních informací dalším subjektům, průběhu trestního řízení a výkonu trestu apod. Součástí je rozvoj klientových schopností informace získat samostatně.
Klient - Chybí ti informace a nevíš, kde je najít, rádi ti poradíme.
Procesní
Jednání se zájemcem o službu
Pracovník - Prvotní analýza potřeb zájemce o službu, ověřování CS, obsahové kontraktování spolupráce, formulace zakázky. Předávání informací o průběhu služby, jejich podmkách, právech a povinostech poskytovatele a klienta.
Klient - Informace o tom, kdo jsme, jak to tady funguje a co ti můžeme nabídnout.
odst. 2 § 37 zákona č. 108/2006 Sb.
Základní poradenství
Pracovník - Základní sociální analýza potřeb a zájmů zájemce o službu, předání základních informací o možnostech řešení zájemcovi nepříznivé životní situace. Případné přeposlání zájemce na jiný typ služby.
Klient - Pokud si s něčím nevíš rady, u nás máš možnost o problémech mluvit a hledat řešení.